Друк

Пальчикові ігри-вправи і корисні, і цікаві

Давно вже науково доведено, що рівень розвитку мовлення дитини прямо залежить від сформованості тонких рухів пальців рук, які сти­мулюють дозрівання нервової системи. Що ж відбувається, коли дитина виконує ритмічні рухи пальцями?



  • Індуктивно збуджуються мовні центри головного мозку і стимулю­ється розвиток мовлення.
  • Мовлення стає чіткішим, підвищується мовленнєва активність, особливо тоді, коли рухи супроводжуються промовлянням забавля- нок, ритмічних віршиків.
  • Розвиваються спостережливість, пам’ять, увага.
  • “Розповідання” віршика руками сприяє розвитку уяви, фантазії.
  • Створюються передумови для успішного оволодіння дитиною навичками письма.

Проводячи пальчикові ігри — необхідно створити доброзичливу атмос­феру, викликати у дітей позитивні емоції. Для підвищення емоційного за­доволення можна застосовувати музичний супровід.

Під час проведення пальчикових ігор-вправ необхідно стежити за тим, щоб дитина працювала як правою, так і лівою рукою, тоді відбувається одночасний розвиток і лівої, і правої півкуль головного мозку.

Подані нижче комплекси пальчикових вправ традиційно розучують протягом двох тижнів, у подальшому продовжуючи використовувати їх у повсякденні.

Зайчик

Зайчику, зайчику, нам покажись,

пальці зібрати в кулачок,

Ти з діточками мерщій подружись.

вказівний і середній ви­тягнути вгору.

Долонька, кулак, ребро

Будем гратися ми так:

покласти долоньки на стіл

Ось долонька, ось кулак,

зібрати пальці в кулаки

На ребро долоньку ставимо,

розігнути пальці й покласти долоні ребрами на стіл
І спочатку починаємо.
Червоненькі квіточки

Червоненькі квіточки  розкривають пелюстки,

Скласти долоні з напівзігнути­ми пальцями,

утворивши голівку нерозквітлої квітки.

Вітерець літає,

Квіти колихає.

Червоненькі квіточки закривають пелюстки,

Тихо засинають,

Голівки стуляють.

Повільно роз­вести пальці-“пелюстки”,

потім стулити їх знову і легенько погой­дати ними з боку в бік.

Пальчики в лісі

Раз, два, три, чотири, п’ять,

Вийшли пальчики гулять.

Оцей пальчик в ліс пішов,

Оцей пальчик гриб знайшов,

Цей пальчик чистив,

А цей смажив,

Ну а цей все їв та їв,

Та й від цього поповнів.

Імітаційний показ за змістом тексту

із за діянням кожного пальчика, починаючи з мізинця.

Бублики

Йшла Оксана по сніжку,

Рух вказівним і безіменним пальцямипо столу – імітація ходьби.

Несла бублики в мішку.

Показ пальцями бубликів – великим і вказівним.

Бублик Сашку,

Бублик Мишку.

Бублик є для Прошки,

Кільця з двох пальців лівої руки почергово одягати на кожен наступний палець,

Іринки і Антошки,

Ще для Ванюшки і для Танюшки.

Далі переміна пальців рук з лівої на праву.


Вийшли пальчики гулять

Вийшли пальчики гулять,

Вказівний і середній палець крокують.

Стали гарно танцювать.

Долоні роблять рух танцю.

Ось так, ось так,

Стали гарно танцювать.

Рух пальця на лівій руці.

Пальчики гралися,

З песиком зустрічалися.

Песик голосно гарчить,

Пальчики злякались вмить.

Великий з безіменним витягнуті прямо,

вказівний вигнутий над ними – голова собачки.

Пальчики злякались,

В кулак заховались.

Усі пальці стиснуті в кулак.

Песик все навколо ходить,

Пальчиків він не знаходить.

Кулак і собачка: кулак ліва рука,

собачка – права рука.

Кулачки стискали,

Песика злякали.

Імітація за текстом.

Нумо, пальці, танцювати,

Танцювати, пустувати.

Все вертітись і вертітись,

Рух пальцями обох рук долонями

вверх зовнішнім боком одна до одної.

Дуже швидко потомитись.

Долоні пальцями вниз, розслаблення рук.

Зовсім трішки поспимо,

Руки під щоку.

Знов танок свій почнемо.

Рух долонь і пальців зовнішнім

боком одна до одної.

Ну­мо, братці, до роботи

Нумо, братці до роботи,

Покажіть свою охоту:

Більшому рубати дрова,

А тобі вогонь розкласти,

А тобі носити воду,

А тобі варити кашу,

А маленькому співати

Та ще й гарно танцювати,

Братів рідних забавляти.

Пальці лівої руки стиснути в ку­лачок,

і почергово розгинати їх правою рукою, починаючи з вели­кого.